כיצד עוברים מרעיון למוצר באופן יעיל אשר יבוא לידי ביטוי במוצר מוצלח ומוכר?מה בכלל נחשב למוצר מוצלח? מדוע עיצוב תעשייתי חשוב לפיתוח המוצר? ומה תרומתו המיוחדת לעסק? לפניכם התשובות לכך, תובנות מעניינות נוספות ועוד.
רעיון למוצר חדש: כיצד מקדמים זאת?
עסק שמעוניין לייצר מוצר חדש, הוא פעמים רבות בעל רקע חזק בתחום עיסוקו. נשתמש לדוגמה ביצרן סוללות. לצורך העניין, מדובר על עסק מיומן בייצור סוללות גיבוי ומטענים החושב על הרחבת קו המוצרים שלו. ייתכן כי מדובר על רעיון למוצר חדש, המשלב סוללות בעלות הרכב חומרים משופר ומטענים יותר קומפקטיים. אך האם הוא מומחה בפיתוח מוצרים? רעיון טוב למוצר שעושה X באופן Y, עדיין רחוק מאוד מתכנון טוב למוצר מוגמר. בדרך לשם, זקוקים לעזרה של מקצוענים המנוסים בביצועי פיתוח מוצרים.
מוצרים חדשים במגוון צורות וגדלים
פיתוח מרעיון למוצר: התהליך המורכב
תהליך המעבר מרעיון למוצר עשוי להיות מתואר במונחים שונים ומחולק לתחומי משנה, עיצוב תעשייתי הוא חלק מרכזי בכך, והוא מהווה התמחות חשובה בפני עצמה. עיצוב תעשייתי אמנם עוסק בסופו של דבר בעיצוב מוצרים ספציפיים, אבל חשוב לזכור שהוא עושה זאת מנקודת מבט רחבה יותר, וזוהי נקודת המבט העסקית, ולכן הוא נדרש להתאים את עצמו למה שחשוב ללקוח. במקרים אלו למשל, יכולים לבוא בחשבון היבטים כדוגמת האופן שבו המוצר ישתלב בשוק קיים. זהו מסוג הדברים, שחיוני לקחת בחשבון בתכנון המוצר, אסטרטגית ומעשית, כבר בשלבים הראשונים של הפיתוח מרעיון למוצר. חלק נוסף הנחשב משמעותי בתחום פיתוח מרעיון למוצר הוא זיווד אלקטרוניקה.
להתקדם שיטתית מרעיון למוצר
יש חשיבות רבה לפיתוח המוצר באופן שיטתי ומסודר. שלבים אופייניים של פיתוח רעיון למוצר הם זיהוי של צורך, יצירת מענה לצורך, שקילת רמת הכדאיות העסקית, הגדרת דרישות, בדיקת רעיונות בנוגע למימוש בפועל ופיתוח, עד מעבר מרעיון למוצר מוגמר.
שלבים שונים של פיתוח מרעיון למוצר
מענה איכותי ב-360 מעלות
מומחי עיצוב תעשייתי יוכלו לסייע לכם להגיע לתכנון המוצר שלכם, שיש בו מצויינות מכל ההיבטים החשובים. להלן מספר דוגמאות לכך:
שילוב העסקי והטכני: תכנון מוצר נשמע כפעילות טכנית מאוד, והוא אכן כזה במובנים רבים. עסקים מפתחים מוצרים מנקודת מוצא של שיקולים עסקיים. הטכני נגזר מהעסקי ולא להפך.
שילוב האסתטי והמעשי: חשוב מאוד במקרה של פיתוח מרעיון למוצר. עיצוב איננו דבר אסתטי בלבד, אלא שילוב של האסתטי והמעשי. לשם ההמחשה, מכשיר שאזור הממשק שלו מעוצב בצורה מינימלית באופן קיצוני, עלול להיראות מאוד נאה ומודרני, עם כמה שפחות כפתורים, הסברים מודפסים, צבעים וגרפיקה. יחד עם זאת, פשטות זו עלולה לבלבל את לקוחות העסק, שינסו לראשונה להשתמש במכשיר. מצד שני, אם הלקוחות הפוטנציאליים כבר מנוסים בממשקים מסוג זה, ייתכן שזו לא תהיה מגבלה.
נקודת המבט של הלקוח: מוצר שמבוסס על רעיון טוב אך מתוכנן באופן גרוע, עלול בהחלט להיכשל בשוק. זאת, במקרים רבים בגלל הבנה לקויה של הלקוחות. מעבר להיבט השימושיות שהצגנו קודם, הדבר עשוי להתבטא באופנים רבים נוספים, המחייבים ניתוח ומחשבה לגבי השוק והלקוחות. למשל, עיצוב שנראה מיושן ושמרני, עשוי במקרים מסוימים להרחיק לקוחות, ובמקרים אחרים למצוא חן בעיניהם.
היבטי תדמית, מיתוג ובידול: במעבר מרעיון למוצר, חיוני לקחת בחשבון גם היבטי תדמית, מיתוג ובידול עסקי. בין אם רוצים או לא, כל מוצר חדש שמציגים ייבחן ע"י השוק גם בהיבטים אלו. לכן, כדאי לחשוב על כך מראש ולהתחשב בכך בעת ביצוע התכנון. למשל, התחשבות בשפת המותג, ככל שהיא הוגדרה כבר בבירור, ואולי אף תועדה רשמית בספר מותג.
מרעיון למוצר: טיפים חשובים
להלן מספר טיפים חשובים כאשר אתם מבצעים פיתוח מרעיון למוצר:
בדיקה ברשם הפטנטים: לפני שאתם משקיעים זמן וכסף בפיתוח מרעיון למוצר, חשוב לבדוק שהוא לא קיים. בדקו ברשם הפטנטים והסימנים המסחריים את רמת זמינות הפטנט. זה יוכל גם לתת לכם מושג לגבי מוצרים אחרים הקיימים בשוק ולגבי קיומם של מתחרים פוטנציאליים.
בצעו מחקר שוק: יסייע לכם ללמוד כמה צרכנים או עסקים יוכלו להשתמש במוצר שלכם. ככל שתבינו יותר מה יש בחוץ מבחינת מוצרים ומתחרים, כך תוכלו להיות מוכנים יותר למכשולים בדרך. חקרו את מגמות השוק והכירו את דיני זכויות היוצרים והקניין הרוחני של התחום שלכם.
בניית אב טיפוס ו-CAD: דגם ראשוני של המוצר שלכם העשוי לסייע בזיהוי מהיר ופתרון בעיות אפקטיבי לפני השקת המוצר.
לסיכום, פיתוח מרעיון למוצר הוא דבר מורכב. כדאי ורצוי לקחת בחשבון מגוון משתנים ולהתייעץ עם חברה מנוסה אשר תוכל לסייע לכם לייצר את המוצר הנכון והמתאים ביותר לשוק בהתאם לצרכים שלכם. אנו בחברת Designest נוכל לסייע לכם בכך.
דוגמה למוצר שעבר תהליכי פיתוח מרעיון למוצר והגיע לרמת "Best Seller" באמזון
Comments